• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کوثر ممتاز خراسان:

تشخیص سیم و کابل با کیفیت، نیاز به مهارت دارد

  • کد خبر : 3002
  • 01 تیر 1399 - 17:41
تشخیص سیم و کابل با کیفیت، نیاز به مهارت دارد
مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کوثر ممتاز خراسان گفت: برای تشخیص سیم و کابل استاندارد از غیر استاندارد به دانش فنی نیاز است که این موضوع قطعا از ظاهر سیم و کابل مشخص نیست. نوع مس، آلومینیوم و گرانول مصرفی در ساخت این محصول به شدت بر میزان کیفیت آن تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین مشتری به هنگام خرید علاوه بر قیمت باید به نکات ایمنی و معیارهای استاندارد نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کوثر ممتاز خراسان گفت: برای تشخیص سیم و کابل استاندارد از غیر استاندارد به دانش فنی نیاز است که این موضوع قطعا از ظاهر سیم و کابل مشخص نیست. نوع مس، آلومینیوم و گرانول مصرفی در ساخت این محصول به شدت بر میزان کیفیت آن تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین مشتری به هنگام خرید علاوه بر قیمت باید به نکات ایمنی و معیارهای استاندارد نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.

غلامرضا خاکپور در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۰ مجموعه کوثر ممتاز احداث و به بهره‌برداری رسید. عمده فعالیت ما در زمینه تولید سیم و کابل‌های فشار ضعیف تا سطح یک کیلو ولت با سطح مقطع ۰٫۵۰ تا ۳٫۷ میلی‌متر است که شامل سیم و کابل‌های ساختمانی، تاسیساتی و صنعتی، کابل‌های انرژی، کابل‌های تلفن، کابل‌های کواکسیال و کابل‌های کنترل می‌شود. ظرفیت تولید کارخانه نیز دو هزار تن در سال برآورد شده است. بخش اعظم مواد اولیه مصرفی ما را مس و به میزان کمتری آلومینیوم و همچنین مواد PVC با درجه‌بندی‌های متفاوت، پلی‌اتیلن و رنگدانه تشکیل می‌دهد.

وی افزود: با توجه به وضعیت خاص ایران در بحث فلزاتی همچون مس و آلومینیوم، طبیعتا ما این مواد را از داخل تهیه می‌کنیم. مس را از شرکت‌های ملی مس، دنیای مس و گیل‌راد، از طریق بورس کالا خریداری می‌کنیم. گرانول را نیز به ‌صورت آماده از شرکت‌های داخلی مانند لیاکا، پلیمر صبا و دنیای گرانول تهیه می‌کنیم. شرکت‌های تولیدی گرانول برخی مواد مصرفی خود را وارد می‌کنند، اما چون ما گرانول را به صورت آماده تهیه می‌کنیم، هیچ نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم. به ‌طور کلی اغلب مواد اولیه خود را از داخل تامین می‌کنیم، اما در ساخت کابل‌های مخابراتی از نوارهای آلومینیوم پلی‌استر و یا آلومینیوم پلی‌اتیلن استفاده می‌کنیم که حجم اندکی از این مواد را از کشورهای بلژیک و سوئیس وارد می‌کنیم.

ساختمان‌سازها عمده مشتریان سیم و کابل هستند

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کوثر ممتاز خراسان تصریح کرد: اگر بحث انرژی و برق را به سه بخش مصرف، تولید و انتقال تقسیم کنیم، می‌توان گفت که ما در بخش مصرف فعال هستیم و با مصرف‌کنندگان مستقیم سیم و کابل مانند انبوه‌سازان و ساختمان‌سازها سروکار داریم و با توجه به نوع محصولات تولیدی مجموعه که بیشتر مربوط به بخش فشار ضعیف است، عمده مصرف‌کنندگان داخلی محصولات کارخانه، صنایع ساختمانی و تاسیساتی هستند. در چند سال اخیر، از کشورهای پاکستان، افغانستان و بعضی از کشورهای آسیای میانه نیز برای مصارف ساختمانی مشتریانی داشته‌ایم.

خاکپور در مورد عوامل موثر بر کیفیت سیم و کابل، توضیح داد: مراحل تولید و نوع مواد اولیه در ساخت سیم و کابل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به جز ظاهر محصول که مسائل مربوط به بسته‌بندی دخیل است، نوع آلومینیوم، مس و PVC در افزایش کیفیت سیم و کابل نقش مهمی دارند. مسی که در صنعت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد باید دارای حداقل خلوص ۹۹٫۹۸ درصد باشد یا به عبارتی در مس مصرفی نباید هیچ‌گونه ناخالصی و ضایعات وجود داشته باشد. مفتول مس تحت عملیات کشش قرار می‌گیرد تا به قطر مورد نیاز برسد و وجود ناخالصی در مس موجب پارگی به هنگام عملیات کشش می‌شود. تولیدکنندگان ایرانی خوشبختانه به مس با کیفیت و دارای درجه خلوص بالا دسترسی دارند و در این بین تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که تولیدکنندگان حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت کنند و از مواد اولیه با کبفیت استفاده کنند.

عدم رعایت استانداردها، ضایع کردن حق مشتری

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کوثر ممتاز خراسان خاطرنشان کرد: تولیدکننده باید خود را ملزم دارد که تمام اندازه‌ها و قطرهای سیم را طبق استانداردهای تعیین شده بسازد و از ضخامت و قطر سیم جهت استفاده کمتر از مس و هزینه تولید، کم نکند. گاهی اوقات برخی تولیدکنندگان نیز کم لطفی می‌کنند و به ‌جای مس از مفتول‌های CCA یا آلومینیوم مس‌دار استفاده می‌کنند که این موضوع ظلم بزرگی در حق مصرف‌کننده است و با رعایت اندازه‌های سطح مقطع سیم و استفاده از مس خالص می‌توان محصولی با کیفیت در بازار عرضه کرد. در رابطه با گرانول نیز می‌توان گفت که مواد مصرفی در ساخت گرانول، در کیفیت نهایی سیم نقش دارد و چون این نوع مواد را از تولیدکننده‌های داخلی تهیه می‌کنیم، باید خود را مقید بدانیم بدون در نظر گرفتن قیمت آن و با توجه به مشخصات مورد نظر به خصوص در بحث ولتاژهای عایقی و صیقلی بودن سطح آن، بهترین نوع PVC را خریداری کنیم. به طور کلی اگر حداقل استانداردهای لازم را در ساخت سیم و کابل به کار گیریم، به کیفیت مورد قبول خواهیم رسید.

وی در رابطه با تفاوت سیم‌های مسی و آلومینیومی، عنوان کرد: در بحث انتقال انرژی تفاوت زیادی بین مس و آلومینیوم وجود ندارد. هدایت مس ۵۶ و هدایت آلومینیوم ۳۵ تعریف شده و در واقع ، ضریب هدایت مس ۱٫۵ برابر بیش از آلومینیوم است و برای استفاده از آلومینیوم به جای مس، با افزایش سطح مقطع آن، مشکل میزان هدایت انرژی برطرف می‌شود، اما موضوع انرژی فقط مطرح نیست و در بحث کاربردی قطعا مس نمی‌تواند جایگزین آلومینیوم شود و کارایی آن را ندارد. به عنوان مثال، کشش، انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری مس به مراتب از آلومینیوم بهتر است؛ اما در بسیاری از فضاها می‌توان از آلومینیوم استفاده کرد. مثلا برای مصارف زمینی و زیرزمینی به دلیل اینکه به انعطاف‌پذیری زیادی نیاز نیست و سیم ثابت می‌شود و همچنین قیمت بالای مس که تقریبا پنج برابر قیمت آلومینیوم است، در ارتفاعات کم احتمال سرقت مس وجود دارد، بنابراین برای ساخت سیم و کابل‌های زمینی از آلومینیوم استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان زیرزمینی، آفت صنعت هستند

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کوثر ممتاز خراسان در ادامه درباره تولیدکنندگان زیرزمینی و نقش آن‌ها در بازار، بیان کرد: مهم‌ترین معضلی که در حال حاضر در بحث تولید سیم و کابل وجود دارد، سیم و کابل‌های زیرزمینی هستند. وقتی لفظ زیرزمینی به کار گرفته می‌شود یعنی مدیریت سازمان خود و فعالیت خود و استانداردهای مصوب را به رسمیت نمی‌شناسد در غیر این صورت دلیلی بر زیرزمینی بودن وجود ندارد. در حال حاضر، قیمت مس تقریبا به ازای هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان برآورد می‌شود و مفتول‌های CCA قیمتی معادل ۱۸ هزار تومان دارند. تولیدکننده زیرزمینی به عنوان مثال ۱۰ درصد از میزان مس مصرفی در ساخت سیم و کابل را کاهش می‌دهد و حدود ۱۵ درصد CCA به آن اضافه می‌کند. این جایگزینی موجب ایجاد یک تفاوت قیمت فاحش می‌شود و قطعا مشتری بدون اطلاع از مسائل فنی و نوع سیم به سمت سیم و کابل ارزان‌تر جذب می‌شود، اما اتفاق ناگواری که می‌افتد به این شرح است که CCA به مرور زمان از بین می‌رود و هدایت کافی انرژی را ندارد. CCA  با گذشت زمان باعث ضعف سطح مقطع در مسیر عبوری برق می‌شود و تلفات جبران ناپذیری همچون اتصالی و آتش‌سوزی را در پی خواهد داشت.

خاکپور در پایان به مشکلات صنعت سیم و کابل اشاره کرد و یادآور شد: مشکلات موجود در صنعت و تولید در تمام صنایع تقریبا یکسان بوده و بزرگ‌ترین آن‌ها، کمبود سرمایه در گردش است. موضوعات کارگری، بیمه، دارایی و کم لطفی سازمان‌های متولی، مشکلات عام صنایع تلقی می‌شوند. مشکل خاصی که مختص صنعت سیم و کابل است، در واقع عدم تثبیت قیمت مواد اولیه به ویژه مس است. قیمت مس در بورس به صورت هفتگی ارائه می‌شود و هر خریداری باید تابع این قیمت باشد اما بازار مصرف نمی‌تواند این میزان افزایش قیمت‎‌ها را هضم کند. مراحل خرید مواد اولیه تا تولید محصول و فروش آن در بازار به طی شدن نیاز دارد تا هزینه خرید مواد اولیه نوبت بعد تامین شود اما در این مدت، قیمت‌ها ثابت نبوده و افزایش می‌یابند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3002

نوشته‌های مشابه